lauantai 25. tammikuuta 2014

Antisana

Ecuadorian Hillstar - Mika Bruun
Aamu alkoi reilusti tuntia ennen auringon nousua, vuorokausirytmi sekaisin. Aamukävely heti hämärissä hotellin pihassa, jossa olikin ihan mukavasti lintuja. Sain jopa eliksenkin, Golden-bellied Grosbeak´n, hieno aloitus. Lähdimme nopeasti takaisin Hertz lentokentän toimistolle, josta meille piti olla varattu auto. Vasta kahden ja puolen tunnin säädön jälkeen meillä oli auto, Avikselta. Hertz´lta kukaan ei tullut toimistolle tai edes vastannut mihinkään puheluihin, eikä kukaan tiennyt onko liike edes auki. Vaikka kaikissa papereissa lukee niin ja erikseen sovittiin että auto on aamu seitsemältä paikalla. Kaima saikin onnistuneesti Lontoon kautta peruutettua koko varaus ja saimme Avikselta uuden karhean Hyundai Santa Fe´n alle. Hyvä Avis, Hertz´sta ei kannata edes puhua, surkeaa. Pääsimme maastoon siis pari tuntia myöhässä. Otimme suunnitellusti suunnaksi Antisanan, jossa odottikin monta elistä. Upeaa Andien ylänköä ja hienosti lintuja, toinenkin päivä menisi mainiosti täällä. Uusia lajeja oli päivän saldona peräti 14. Mm Ecuadorian Hillstar, Sword-billed Hummingbird, Black-tailed Trainbearer, Undulated Antpitta, Tufted Tit-tyrant ja Black Flowerpiercer. Kaikki hienoja lintuja, kuvaamaan pääsin ainoastaan Hillstaria. Suurimman osan retkeilimme yläosissa josta keräilimme Andien lajistoa, Andean Teal, - Ruddy Duck, - Vulture, - Coot ja - Gull.  Itselläni olikin kaikki nämä Perun retkeltä, mutta oli upea olla taas Andien upeissa maisemissa. Muistui mieleen kaikki korkean ilmaston ongelmat, ja melko nopeastikin. Yli 4.000 km kun mentiin alkoi mukavasti päässä tykyttämään ja kävely muuttui hitaaksi. Kyykyyn meneminenkin kuvatessa alkoi hengästyttämään reilusti ja vapaalta kädeltä kuvaaminen oli raskasta. Kuuden tunnin retkeilyn jälkeen palattiinkin takaisin alle kolmeen tonniin ja eläminen normalisoitui nopeasti. Ja sade alkoi, koko neljän tunnin ajomatkan Mindoon satoi runsaasti. Matkalla oli useita maanvyörymiä ja tie oli osittain poikki. Perille päästiin kuitenkin, melko alkeelliseen majoitukseen. Perushärdellit on, mutta mitään normia ei. Netin puute on yksi suurimmista miinuksista, pitää yrittää paikata päivitykset Mindon kylän kahviloissa tai jollain toisella Lodgella jossa käydään kuitenkin. Kyllä se tästä elämä ilman nettiäkin toimii – tai sitten ei.