maanantai 15. kesäkuuta 2015

Suolajärvet

Aamun aloitus Isabelline Wheatear - Arotaskulla

15.6.2015

Herätessä Nightjar – Kehrääjä vielä surisi, Stone-curlew – Paksujalat ja Grey Partridge – Peltopyyt huutelivat, oli hämärää. Pian kuitenkin äänet vaihtuivat, Red-headed Bunting - Ruskopääsirkut ja Skylark – Kiurut aloittivat. Aamun kohteena oli sirkut, taaskaan en löytänyt kesyä Ruskopäätä. Sen sijaan olin yllättynyt kun yritin kuvata yksinäistä koirasta. Paikalle pölähti Black-headed Bunting – Mustapääsirkku joka ajoi pois Ruskopään. Tämä parivaljakko ei saanut toisistaan selvyyttä ja ajoivat ainoastaan toisiaan takaa, ja kuvia kummastakaan ei irronnut. Jouduin tyytymään muutamaan räpsyyn, onneksi niissä näkyy kuitenkin lintu kohtalaisesti. Pojat olivat tällä välin yrittämässä taas hyvää näkymää Fasaanista, nolla tuloksella. Vaikeita tuntuvat olevan tähän aikaan vuodesta. Paikalla oli kuitenkin ollut kaksi Lesser Whitethroat – Hernekerttua, ssp halimondendri. Oli puolipakko lähteä yrittämään siitä kuvaa. Ei tuntunut olevan minun aamu, näin kyllä linnun mutta koska ääntä ei ollut, lintukin katosi Tamariskeihin. Sain kuitenkin paikattua retkelle uuden lajin, Markku ja Mikko näkivät sen jo aamulla, Golden Oriole – Kuhankeittäjän. Kiertelin viimeiseen asti yltyvässä tuulessa Tamariskejä, mutta tulos oli melkoisen pyöreä. Palasin leiriin, muut olivatkin melko lähtövalmiina. Joten pikainen aamiainen ja teltan purku ja jälleen matkaan. Päätimme ajaa alueelle jossa aamulla huuteli kaksi Fasaania, mutta ei taaskaan näköhavaintoa. Näimme sen sijaan Caspian Stonechat – Kaspiantasku (ssp hemprichii) pariskunnan. Lopulta päädyimme isolle ruovikko alueelle, jossa yritimme nähdä lokki parvea paremmin. Sinne katosivat ”cacca-lokit” johonkin, ilmeisesti lähtivät merelle tai maatuivat niin kuin kyseisellä aineella on tapana tehdä.

Red-headed Bunting - Ruskopääsirkku oli yksi targetlaji
Black-headed Bunting - Mustapääsirkku sen sijaan yllätys laji

Blue-cheeked Bee-eater - Vihermehiläissyöjä oli yleinen etelässä
Hobby - Nuolihaukka oli yllättävän runsaslukuinen puuttomalla alueellakin
Oli aika vaihtaa mestaa, mutta ensin piti suunnistaa takaisin päätielle. Päivän päämääränä oli ”Caspian” Horned Lark – ”Kaspian” tunturikiuru (ssp brandti). Pysähtelimme alussa heti kylän jälkeen, langoilla oli kivasti Red-footed Falcon – Punajalkahaukkoja sekä Blue-cheeked Bee-eater – Vihermehiläissyöjiä. Alueella oli varmasti hyvin korentoja, koska korennonsyöjiäkin oli runsaasti. Kivan pysähdyksen jälkeen oli pakko saada päivän jäätelö, onneksi edessä oli jälleen kylä jossa pääsimme kauppaan, N 46.36.638 E049.26.553. Tästä parisataa metriä länteen on toinen kauppa josta saa myös jäätelöä. Saimme ostettua myös retken viimeiset ruuat ja juomat. Jälkimmäistä jäätelöä syödessä tuli jälleen retkipinna, House Martin – Räystäspääsky. Selvisimme hienosti päätielle ja huoltoasemalle, N 46.37.544 E049.21.418. Hetken päästä pysähdyimme vielä lounastauolle, N 46.46.516 E050.10.604. Mielenkiintoisen keiton jälkeen otimmekin melkein heti suunnaksi pohjoisen ja suolajärvi alueen, siellä pitäisivät ne brandtiit olla.

Ainoa kylä jossa oli hieman elämää
Junaradan ylittäminen osoittautui haastavaksi, kaikki ylityspaikat olivat tukittu, ilmeisesti öljy/kaasukentän vuoksi. Lopulta radan vieressä ajelu tuotti tulosta ja pääsimme rautatien yli, N 47.02.189 E050.31.146. Onni onnettomuudessa, sillä siinä ajaessa löysimme Long-legged Buzzard – Arohiirihaukan pesän. Siellä oli kaksi melko pientä poikasta, tosin päivä oli niin kuuma ettemme halunneet häiritä pesää minuuttia kauempaa. Matkalla GPS pisteelle, laskimme Blue-cheeked Bee-eater – Vihermehiläisyöjiä ja Steppe Grey Shrike – ”Arolepinkäisiä” (palliditrostris). Ensimmäisten määrät voittivat, tosin ei niin hirveän selvästi. Lepinkäisiä oli useita poikueita ja vanhoja langoilla. Alkumatkasta havaittiin useita laulavia Syke´s Warbler – Aavikkokultarintoja samalla harvalla puska alueella.
Isä, Long-legged Buzzard - Arohiirihaukka
Pojat, Long-legged Buzzard - Arohiirihaukka
Steppe Grey Shrike - Palliditrostris
Aloimme lähestyä meille annettua GPS pistetta, mutta jouduimme ajamaan reilut kaksi kilometriä mäkisessä/kuoppaisessa maastossa. Ihmeellisistä paikoista Yan hilasi autoansa eteenpäin, itse olisin epäröinyt monessa kohtaan. No päästiin lopulta mäen päälle johon piste oli merkitty. Näytti täysin väärältä paikalta, paperit esille ja pisteen tarkistus. Vaatimattomat 12 kilometriä oltiin pielessä, tylyä. Jokin oli mennyt pieleen pisteessä. Takaisin tielle ja kohti uutta pistettä. Se näyttikin paremmalta jo alkuunsa ja nousimme autosta tarkistamaan tilannetta. Ensimmäiset nähdyt linnut olivatkin Caspian Plover – Kaspiantyllejä, niitä oli yhteensä seitsemän pienellä alueella. Seassa oli myös kuusi target lajia, ”Caspian” Horned Lark – ”Kaspian” Tunturikiurua. Suupielet korvissa kerroimme D&Y:lle että voivat valita läheltä leiripaikan, jäämme tähän viimeiseksi yöksi, N 47.21.245 E050.49.018. Alue oli melko karua ja lajimäärä hyvin niukkaa, eikä määriäkään juuri ollut. Ainut mainittava edellisten lisäksi oli Greater Sand Plover – Aavikkotylli, joka lepäili suolajärvellä hetken. Retken viimeinen kokonainen päivä oli takana, sitä juhlistettiin kylmällä oluella ja pidettiin iltahuuto komeassa auringon laskussa.

Isabelline Wheatear - Arotasku, jo lentokykyinen poikanen
Horned Lark - "Kaspian" tunturikiuru, ssp branti
Viimeinen leiripaikka

Best of the Day – total 62 species:

Grey Partridge - Peltopyy, 4
Common Pheasant – Fasaani, 5 (septentrionalis)
Long-legged Buzzard – Arohiirihaukka, 6
Eurasian Nightjar – Kehrääjä, 1
European Bee-eater – Mehiläissyöjä, 120
Blue-cheeked Bee-eater – Vihermehiläissyöjä, 66
Horned Lark – Tunturikiuru, 6 (brandti)
House Martin – Räystäspääsky, 1
Caspian Stonechat – Kaspiantasku, 2 (hemprichii)
Sykes´s Warbler – Aavikkokultarinta, 7
Lesser Whitethroat – Hernekerttu, 2 (halimondendri)
Penduline Tit - Pussitiainen, 14 (caspius)
Golden Oriole – Kuhankeittäjä, 1
Steppe Grey Shrike – ”Arolepinkäinen”, 41 (pallidirostris)