|
Capo da Praia - Terceira - Mika Bruun |
Upean yön jälkeen mieli oli virkistynyt ja aamiaisen
jälkeen suuntasin kohti Capo da Praiaa taxilla ja sovin että heebo tulee
hakemaan 11:15. Lämpimässä aamussa retkeily oli raskasta ja tyydyin
istuskelemaan poikkeuksellisesti rauhassa altaan reunalla. Ilman kameraa.
Paikalla oli perinteisesti mukavasti lintuja, tosin ehkä hieman vähemmän kuin
aiemmin. Toki perusjenkin olivat edustettuina, mutta vähäisinä. Parhaana jo yli
vuoden paikalla ollut Short-billed Dowitcher – Lyhytnokkakurppelo sekä uutena
American Golden Plover – Amerikankurmitsa. Black listalleni tuli uusi kokemus,
Willlet. Tuplalimosa parvessa oli sen näköinen tyyppi mutta se ehti livahtaa
vallin yli johonkin, enkä saanut sitä tarpeeksi hyvin. Hämmennystä lisäsi vielä
se että São Miguelilta löytyi tänään Willet. Valitettavasti minulta loppui myös
aika jäädä odottamaan sitä, kahlaajat tulevat melkein aina takaisin altaalle
ruokailemaan. Piti lähteä kohti määränpäätä, Corvoa. Nimen omaan piti, sillä 20
minuutin odottelun jälkeen taxi ei tullutkaan, vaikka niin sovittiin. En edes
maksanut koska niin keskusteltiin. No tulipahan liftattua lentokentälle.
Pummasin kyydin rekkakuskilta, mutta kaveri ei voinut lähteä sillä kentälle. Ja
kuinkas ollakaan hän vuorostaan pummasi henkilöauton viereiseltä työmaalta.
Pääsin lopulta kentälle ja check outissa luki että lähtö oli jo kiinni. Pääsin
puhumalla vielä sisään. Mutta juuri kun kone oli lähdössä, tulikin jokin
peruutus. Kone ongelma, ja lähtöä siirrettiin kahdella tunnilla. Se siitä
Willetistä. Lopulta päästiin matkaan, mutta mentiin myös Picon kautta.
Tulipahan käytyä sitten tälläkin vihreällä saarella, näytti aika metsäiseltä,
originaalimetsää paljon. Picosta kun lähdettiin, tuli oltua yhdellä lyhyemmällä
lennolla koskaan. Lento kesti tasan 7 minuuttia seuraavaan laskuun, Faialille.
Täällä vuorostaan oli uusi yllätys. Corvon koneesta oli puhjennut rengas. Reilu
kämmenen kokoinen pala puuttui kokonaan renkaan keskeltä. Ilmeisesti rengas oli
lukkiutunut laskussa. Aika hämmentävän näköinen. Kolmisen tuntia kesti kunnes
korjaajat pääsivät. Homma ei loppunut heltä tähän vaan syytä etsittiin lopulta
pimeään asti. Joten meidän lentokenttä terssin 6 tunnin staijaus päättyi
lopulta lennon peruutukseen. Corvo jäi siis haaveeksi tältä päivältä. Kentän
terassilta havaittiin lintuja niukasti. Parhaana kahden tavaööisen Whimbler – Pikkukuovin
kanssa kiitoradalla pyöri Hudsonian Whimbler – Amerikanpikkukuovi. Quail –
Viiriäiset pyt-pyttelivät matalassa heinikossa ja perusliitäjää, Cory´s
Shearwater – Keltanokkaliitäjiä, viipotti merellä. Muutama Common Buzzard –
Hiirihaukka kävi kääntymässä kentän yllä. JOten rauhassa sai olla linnuilta.
Lopulta SATA saattoi koko koneellisen Hotelli Faialiin, jossa odotti loistava
viini illallinen herkkuineen. Aamulla on odotettavissa vastaavanlainen
aamiainen, tai jos ei, annan palautetta. Aamun lähtö yritys on 9:45. Tästä
tarinasta huomaa sen että täällä Atlantin keskellä kaikki ei aina mene niin
kuin elokuvissa. Corvolle pääsy kestää tällä kertaa Espoosta vähintään kaksi ja
puoli vuorokautta. Lomasta pitää nauttia, joskus se on kuitenkin erilaista.
Näitä kokemuksia on mukava muistella jälkeen pain. Niin meitä on menossa
Corvolle kaikkiaan 9 ornia tällä vuoden ensimmäisellä koneella. Puola on
edustettuna neljällä, Ruotsi, Tanska, Ranska, Italia ja Suomi kaikki yhdellä
ornilla. Tästä se lähtee jos vain päästäisiin saareen.
|
Pit stop - Faial, Horta - Mika Bruun |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti