maanantai 8. huhtikuuta 2019

Viimeinen retkipäivä

Plain Leaf Warbler - Mika Bruun
Aamulla lähdimme samoille alueille josta illalla poistuimme. Targettina Plain Leaf Warbler. Aamu oli pilvetön, tyyni ja lisäksi oli loistava kuuluvuus. Komppasimme kuivaa kallioista vuoren rinnettä tunnin verran kunnes laulua alkoi kuulumaan rinteestä. Siellä se herra neglectus laulaa luritteli, pinna.  Tyyppi tuli hiljalleen kutsu ääneen, melko kivasti, vierailu jäi vain todella lyhyeksi. Yhden sarjan ehti ottaa kunnes se meni takaisin rinnettä ylös. Yritin mennä perässä, mutta atrappi ei enää toiminut. Paikalla oli onneksi melko hienosti jokusia Red-tailed Wheatear - Persiantaskuja. Paikalla piti olla myös Iranioita, mutta oli ilmeisesti liian aikaista ja kylmää koska emme saaneet lajia retkenpinnaksi. Noin kolmen tunnin aamuretken jälkeen palasimme kylään josta ostimme aamiaisen. Seuraava stoppi olikin hieman alempana maukkaan aamiaisen kera. Paikalla oli kaiken lisäksi mukavasti lintujakin, Semicollared Flycatcher, Scops Owl, Alpine Swift ja Common Mynah, Jotka kaikki olivat matkalla kohti Suomea, varsinkin viimeisin. Valitettavasti oli aika siirtyä kohti Teherania, ja lentokenttä hotellia. Lounaan söimme jossain kaupungissa, erittäin maukkaat Burgerit, vaikka en olekaan niiden ystävä. Samalla osa meni ostoksille ja me muut staijasimme lähes tunnin keskellä kaupunkia peto muuttoa, joka sattui menemään sopivasti kaupungin yli. Lopulta noin kolmen tunnin ajoa päätietä, muutamalla lyhyellä stopilla hotellille. Hotelli olikin se kuuluisa viiden tähden, tällä kertaa oikeasti. Hyvästelimme oppaan ja kuskit. Ehkä nähdään joskus, sen verran hyvä maku jäi maasta. Ns kuvauslinturetken haluaisin tehdä tänne, upeat maisemat ja mukavia kuvauslajeja tuntui riittävän. Nythän näimme vain pintapuolisesti muutaman paikan. Kaspianmeren eteläinen ympäristö oli mahtava, suosittelen todella paljon aluetta. Mitään ongelmia meillä ei ollut, ennakkoluuloista huolimatta. Ihmiset olivat todella ystävällisiä, kukaan ei tunkeillut, meille annettiin omaa tilaa olla linturetkellä. Toki meillä oli loistavat kuskit ja maan paras lintuopas Ali Alieslam. Kiitos heille, sekä myös Avescapesin Ronille ja Petrille. Päivän parhaat lajit: Eastern Imperial Eagle, Alpine Swift, Wryneck, Syrian Woodpecker, Desert Lark, Bar-tailed Lark, Streaked Scrub Warbler, Plain leaf Warbler, Syke´s Warbler, Common Mynah, Semicollared Flycatcher, Blue Rock Thrush, Red-tailed Wheatear and Red-fronted Serin. Retken lajimäärä noin 228.